A Gumiabroncsakciok.hu figyelmeztetése szerint bár a téli gumi a legfontosabb összetevője, illetve kelléke annak, hogy biztonságosan autózzunk a leghidegebb időszakban is, összességében azonban még nem elegendő ahhoz, hogy megóvjon minket minden bajtól. Éppen ezért az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet, hogy mindig makulátlan biztonság mellett róhassuk az utakat – méghozzá bármilyen körülmény között.
- A legfontosabb betartandó alapszabály az autósok szemszögéből a téli autózás kapcsán nem más, minthogy amennyiben a hőmérséklet odakint tartósan 7 Celsius fok alá csökkent, akkor elengedhetetlen lesz téli gumira váltani az autón. A téli abroncsok ugyanis nem csak akkor hasznosak, ha havasak és jegesek az utak, amint ugyanis odakint lecsökkent a hőmérséklet, és hideg az aszfalt, a nyári gumi nem nyújt megfelelő tapadást, ezáltal védelmet a biztonságos autózáshoz. Ne kísérletezzünk a hosszabb féktávokkal és az instabilabb manőverekkel, mert az életünk, és mások élete a tét.
- Fontos azonban, hogy ne csak valamilyen téli gumi legyen autónkon, hanem olyan abroncs, ami megfelelő profilmélységgel rendelkezik. Noha az itthoni ajánlás 1,6 milliméter, egy téli gumi hóban csak akkor tudja majd megfogni autónkat, ha legalább 4 milliméteres profilmélységgel rendelkezik. Egy abroncsot soha ne használjunk továbbá 8-10 évnél tovább még akkor sem, ha megfelelően van tárolva, illetve ha a kopottsága még nem igényelné a cserét.
- Ha nem muszáj, soha ne vásároljunk használt téli abroncsot! Főleg a téli gumik esetén ugyanis nagyon kényes pont, ezek a gumik ugyanis eredendően puhábbak, sérülékenyebb, és sokkal gyakrabban padkázzák meg őket, mert például a nagy hóban nem látják az emberek az út szélét. Egy használt abroncs múltját soha nem tudjuk visszaellenőrizni, ezen felül általában csak 5-6 éves gumikhoz lehet így hozzájutni a legtöbb esetben, amelyek legjobb esetben is már csak 3-4 évig futhatnak. Mérlegeljünk, hogy megéri-e!
- Felejtsük el azt a megoldást, hogy csak a hajtott tengelyre szerelünk téli gumit! Ez egy rendkívül rossz alternatíva, hiszen bár a hajtott tengely így valóban jobban kapaszkodik az úthoz, de az autó többi része – jellemzően hátsó fele –, ettől még könnyebben megcsúszhat, és ha csak nem vettünk részt korábban vezetési tréningen, vagy nincs orbitális szerencsénk, akkor ilyenkor az árokban végezzük majd kisebb-nagyobb károk társaságában. A tökéletes biztonsághoz minden felnin szükséges téli gumi!
- A legjobb minőségű téli gumi is lehet veszélyes, ha nem ellenőrizzük megfelelő gyakorisággal az abroncsok állapotát, főként azok légnyomását. Ha túl kevés, ha túl sok bennük a levegő, az abroncsok nem tudnak ideális mértékben érintkezni a talajjal, ezáltal nem alakulhat ki az út és az autó között megfelelő mértékű érintkezés a tapadáshoz.
- Noha hazánkban kevés az olyan útszakasz és időjárási körülmény, amikor hóláncra van szükség, de ha hegyvidéki környéken lakunk, érdemes tartani egyet az autóban. Fontos, hogy ezt csak akkor használjuk, ha tükörjég vagy hó fedi az utakat, máskülönben autónk futóműve mellett az utat is tönkretesszük, amiért főként külföldön – pláne Ausztriában – óriási büntetéseket róhatnak ki ránk.
- A téli gumi mellett győződjünk meg arról, hogy autónkat megfelelően téliesítettük-e. Tegyünk bele fagyálló hűtőfolyadékot, és fagyálló ablakmosót is, de érdemes megfelelő viszkozitású kenőolajat is választani annak érdekében, hogy ne dermedjen le a hideg időben.